V areálu společnosti REC Group u hlavní křižovatky „přistál“ dopravní letoun L-610. Atraktivní monument je zde od roku 2011. Letoun byl prvním prototypem, který byl před více než dvaceti lety na objednávku Sovětského svazu vyvinut v závodech LET Kunovice. Tento největší dopravní letoun byl v ČSR zrekonstruovaný a zároveň byl také první s přetlakovou kabinou a integrálními palivovými nádržemi. Poprvé vzlétl v roce 1988.
Dopravní letoun L-610 je první vyrobený kus z celkem 6-ti kusů tohoto prototypu, v němž se rozhodli majitelé spol. REC Group s.r.o. zachovat původní červeno-bílé provedení včetně většiny detailů a ponechat obnažené vnitřní stěny tubusu, aby si bylo možno prohlédnout kolik kabelů je zapotřebí, aby bylo letadlo funkční.
Dnes si stěží někdo představí, jak obrovská hrdost, vzrušení a nadšení doprovázely první vzlety L-610.
Výroba tohoto historicky největšího dopravního letounu, který kdy byl v Československu zkonstruován byla nesmírně komplikovaná a náročná a začala už vlastně v roce 1976, kdy byla mezi tehdejším Československem a Sovětským svazem podepsána mezivládní dohoda o vývoji tohoto letadla. LET dostal za úkol vymyslet a vyrobit po letadle L-410 nový letoun, větší a odolnější největším ruským mrazům.
První vzlet prototypu L-610 se uskutečnil 28. 12. 1988. Do poloviny roku 1990 byly vyrobeny tři létající prototypy a další dva, které byly určeny ke statickým pevnostním a únavovým zkouškám. Nakonec bylo vyrobeno celkem 6 letounů (4 létající + 2 určené pro zkoušky) ve verzi L-610M. Dále bylo vyrobeny 2 ks ve verzi L-610G. Další letouny byly v okamžiku ukončení projektu v různém stádiu rozpracovanosti. Sériová výroba tak nikdy nezačala.
Od roku 2011 se v areálu REC Group nachází zcela první vyrobený a první létající prototyp L-610M. Jeho vystavením v této společnosti na něj vzniká důstojná připomínka umu a hodnotné práce místních lidí zde na Slovácku. Před instalací došlo k novému nátěru jeho původního červeno-bílého provedení včetně většiny detailů. Vnitřní stěny draku letounu zůstaly obnaženy, aby bylo možné si prohlédnout detaily konstrukce, mimo jiné kolik kabelů je zapotřebí pro funkčnost letadla.
Fyzickou likvidaci programu L-610 provedla společnost KOVOSTEEL Recycling. Tehdy se ředitel společnosti REC Group a KOVOSTEEL Recycling přesvědčil, jak hluboký vztah měli zaměstnanci LETu k těmto letadlům a rozhodl se, že alespoň jedno letadlo zachrání. To by se ale nepodařilo nebýt nadšení několika učňů a zaměstnanců LETu, kteří se záchranou letadla pomáhali.
Šest stupňů volnosti – dokumentární film
Stěhování L-610 – reportáž
L-610 MPA – fantazie o protiponorkové verzi – anglicky