Letadlo L-610

Letadlo L610 - úprava

V areálu společnosti REC Group u hlavní křižovatky „přistál“ dopravní letoun L-610. Atraktivní monument je zde od roku 2011. Letoun byl prvním prototypem, který byl před více než dvaceti lety na objednávku Sovětského svazu vyvinut v závodech LET Kunovice. Tento největší dopravní letoun byl v ČSR zrekonstruovaný a zároveň byl také první s přetlakovou kabinou a integrálními palivovými nádržemi. Poprvé vzlétl v roce 1988.

Základní údaje

  • Výrobce: LET Kunovice
  • Délka: 22 m
  • Výška: 8 m
  • Rozpětí křídel: 25 m
  • Váha: 12 t
  • Kapacita: 40 osob + 2 piloti
  • Cestovní rychlost: 450 km/h
  • Dostup letadla: 7 200 metrů
  • Dolet: 2 429 km
  • Motory: české M-602, později americké General Electric CT-7 pro verzi L-610G

Dopravní letoun L-610 je první vyrobený kus z celkem 6-ti kusů tohoto prototypu, v němž se rozhodli majitelé spol. REC Group s.r.o. zachovat původní červeno-bílé provedení včetně většiny detailů a ponechat obnažené vnitřní stěny tubusu, aby si bylo možno prohlédnout kolik kabelů je zapotřebí, aby bylo letadlo funkční.

Od 1. května 2015 je letadlo zpřístupněné veřejnosti!

OTEVÍRACÍ DOBA LETADLA


Historie:

Dnes si stěží někdo představí, jak obrovská hrdost, vzrušení a nadšení doprovázely první vzlety L-610.

Výroba tohoto historicky největšího dopravního letounu, který kdy byl v Československu zkonstruován byla nesmírně komplikovaná a náročná a začala už vlastně v roce 1976, kdy byla mezi tehdejším Československem a Sovětským svazem podepsána mezivládní dohoda o vývoji tohoto letadla. LET dostal za úkol vymyslet a vyrobit po letadle L-410 nový letoun, větší a odolnější největším ruským mrazům.

První vzlet prototypu L-610 se uskutečnil 28. 12. 1988. Do poloviny roku 1990 byly vyrobeny tři létající prototypy a další dva, které byly určeny ke statickým pevnostním a únavovým zkouškám. Nakonec bylo vyrobeno celkem 6 letounů (4 létající + 2 určené pro zkoušky) ve verzi L-610M. Dále bylo vyrobeny 2 ks ve verzi L-610G. Další letouny byly v okamžiku ukončení projektu v různém stádiu rozpracovanosti. Sériová výroba tak nikdy nezačala.

Od roku 2011 se v areálu REC Group nachází zcela první vyrobený a první létající prototyp L-610M. Jeho vystavením v této společnosti na něj vzniká důstojná připomínka umu a hodnotné práce místních lidí zde na Slovácku. Před instalací došlo k novému nátěru jeho původního červeno-bílého provedení včetně většiny detailů. Vnitřní stěny draku letounu zůstaly obnaženy, aby bylo možné si prohlédnout detaily konstrukce, mimo jiné kolik kabelů je zapotřebí pro funkčnost letadla.

Fyzickou likvidaci programu L-610 provedla společnost KOVOSTEEL Recycling. Tehdy se ředitel společnosti REC Group a KOVOSTEEL Recycling  přesvědčil, jak hluboký vztah měli zaměstnanci LETu k těmto letadlům a rozhodl se, že alespoň jedno letadlo zachrání. To by se ale nepodařilo nebýt nadšení několika učňů a zaměstnanců LETu, kteří se záchranou letadla pomáhali.


Videa k L-610

Šest stupňů volnosti – dokumentární film


Stěhování L-610 – reportáž


L-610 MPA – fantazie o protiponorkové verzi – anglicky